مسئلهای که علیاکبر ابرقویینژاد، رئیس هیئت فوتبال استان اصفهان و عضو مجمع فدراسیون فوتبال روز گذشته (سهشنبه) در گفتوگو با تسنیم پیشنهاد کرد که اعضای مجمع رأی کلی به اساسنامه ندهند و تک تک بندهای تغییر یافته در مجمع قرائت و در خصوص چرایی تغییرات توضیح داده شود. مسئلهای که در تمام دنیا مرسوم است و حتی فیفا هم وقتی بندی را در اساسنامه خود تغییر میدهد، در کنگره در خصوص چرایی این تغییرات توضیحات لازم را ارائه میکند، نه اینکه اصلاحات اساسنامه که تعداد آن کم هم نیست، به صورت کلی در مجمع به رأی گذاشته شود.
پس از دقتی که لازم است اعضای مجمع در خصوص رأی دادن به اساسنامه داشته باشند، موضوع مهم دیگری وجود دارد؛ مسئله حائز اهمیت مستنداتی است که به اعضای مجمع فدراسیون فوتبال داده شده و طبق مادههای اساسنامه جاری فدراسیون فوتبال تخلفاتی بوده که صورت گرفته و در حال صورت گرفتن است. در بند 2 ماده 30 اساسنامه فعلی آمده است: «هرگونه پیشنهاد برای اصلاح در اساسنامه باید توسط اعضای فدراسیون یا هیئت رئیسه بهصورت کتبی با ارائه توضیحات در مورد آن برای دبیرکل فدراسیون ارسال شود. پیشنهاد اصلاح اساسنامه زمانی معتبر خواهد بود که حداقل ده نفر دیگر از اعضا از آن حمایت کرده و تأیید خود را به صورت کتبی اعلام نمایند».
در حالی که اساسنامه میگوید پیشنهاد اصلاح اساسنامه زمانی معتبر خواهد بود که حداقل 10 نفر از اعضا از آن حمایت کرده و تأیید خود را به صورت کتبی اعلام کنند، اما شنیده شده تأیید 10 نفر از اعضای مجمع به صورت کتبی گرفته نشده و این کار در حال انجام است. شاید اینطور به نظر برسد که اگر تأیید این 10 نفر به صورت کتبی گرفته شود، دیگر مشکلی به لحاظ قانونی وجود ندارد، اما اینطور نیست. از این رو که در بند 3 ماده 27 اساسنامه (مجمع عادی) آمده است: «دعوتنامه رسمی و کتبی مجمع باید حداقل 21 روز قبل از جلسه برای کلیه اعضا ارسال شود. به همراه این دعوتنامه دستور جلسه، گزارش عملکرد رئیس فدراسیون، گزارش مالی، گزارش حسابرسی و دیگر موارد مربوط برای اعضا ارسال خواهد شد». همچنین بند 3 ماده 29 اساسنامه (مجمع فوقالعاده) میگوید: «تاریخ، محل و دستور جلسه مجمع فوقالعاده باید حداکثر21 روز قبل از تاریخ تشکیل مجمع فوقالعاده به اعضا اعلام شود».
پس طبق اساسنامه فعلی و پیش از گرفتن تأیید 10 نفر دیگر از اعضای مجمع (به جز هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال) فدراسیون نمیتوانسته دستور جلسهای مبنی بر اصلاح و تغییر اساسنامه بدهد، در حالی که این اتفاق رخ داده و اساسنامه با ویرایش هفتم به تمام اعضا ارسال شده است. اساسنامهای که تغییرات زیادی هم داشته و طبق گفته هوشنگ نصیرزاده «ارسال اساسنامه برای اعضای مجمع به این دلیل بود که اگر اصلاحاتی مدنظر اعضاست اعلام کرده تا در اساسنامه نهایی منظور شود و اگر با آن موافق هستند، حمایت و تأیید خود را بهصورت کتبی به دبیرکل فدراسیون اعلام کنند». چطور میتوان اساسنامهای به این مهمی که چارچوب و قوانین فوتبال ایران را تعیین میکند، با تعداد بالایی اصلاحات را به طور کلی و به صورت کتبی حمایت و تأیید و آن را به دبیرکل اعلام کرد؟ آیا نیاز نیست که در خصوص چرایی تغییرات در بندهای اصلاحیه به اعضا توضیح داده شود و در مجمع روی آن بحث کرد؟
مسئله مهم دیگری هم وجود دارد که در صحبتهای روز گذشته هوشنگ نصیرزاده نهفته بود. رئیس کمیته تدوین و مقررات فدراسیون فوتبال اعلام کرد: «ابتدا پیشنهاد اصلاح اساسنامه برای اعضا ارسال میشود تا مورد مطالعه قرار گیرد و اگر مورد تأیید آنهاست، به صورت کتبی اعلام کنند. ضمن اینکه تا کنون 12 پیشنهاد از اعضای مجمع به فدراسیون فوتبال رسیده که برخی از آنها به دلیل اینکه نگارشی بوده در اساسنامه اعمال شده و تا پایان هفته جاری و تا زمان رسیدن به آخرین فرصت که 19 دیماه است، اساسنامه با ویرایش هشتم و به طور نهایی در یک لوح فشرده و به همراه امضای تأییدکنندگان به همراه لوح عملیات مالی فدراسیون مجدداً برای 75 عضو ارسال میشود که قبل از شروع مجمع آن را در اختیار داشته باشند». ارسال ویرایش هشتم اساسنامه برای اعضای مجمع دو سه روز مانده به آغاز جلسه به معنای تغییر مستندات مجمع و دستور جلسه است. در حالی که طبق اساسنامه تمامی مستندات باید 21 روز قبل از جلسه به اعضا ارسال شود و تغییر در مستندات تخلف محسوب میشود.
مسئله دیگری که در تغییرات اساسنامه وجود دارد، سلب برخی اختیارات از مجمع است. باید دید آیا اعضا به این نکات جالب که اتفاقاً تغییرات آن برخلاف دیگر اصلاحیهها با خط کشیدن زیر جملات مشخص نشده است، توجه خواهند کرد یا نه. در اساسنامه فعلی فدراسیون فوتبال و در بند یک ماده 30 در خصوص اصلاح اساسنامه آمده است: «مسئولیت اصلاح اساسنامه بر عهده مجمع است (در صورت لزوم، آئیننامه نحوه اصلاح اساسنامه و ترتیب مقرر بر آن توسط مجمع وضع خواهد شد).». این در حالی است که این بند پس از اصلاح میگوید که: «مسئولیت تصویب یا هرگونه تغییر و اصلاحات در اساسنامه برعهده مجمع عمومی است».
این اتفاق در حالی رخ داده که تغییر جالب توجهی هم در ماده 54 اساسنامه فدراسیون فوتبال به وجود آمده است. ماده 54- کمیته حقوقی و تدوین مقررات: «این کمیته مسئولیت تدوین مقررات و انطباق آن با مقررات ملی و بینالمللی را به عهده دارد. این کمیته از یک رئیس، یک معاون و تا پنج نفر عضو تشکیل میشود. آییننامههای اجرایی تمامی کمیتههای فدراسیون، پس از تهیه در کمیته مربوطه باید به تأیید این کمیته نیز برسند». در حالی که در چند وقت اخیر بارها نسبت به حضور هوشنگ نصیرزاده، در کمیته حقوقی و تدوین مقررات به دلیل نداشتن مدرک حقوقی اعتراض شده بود حالا واژه حقوقی در اساسنامه اصلاحی حذف شده است. ماده 54 اساسنامه فعلی به ماده 50 تبدیل شده است. ماده 50- کمیته تدوین مقررات فوتبال: «این کمیته مسئولیت تدوین، تغییر و اصلاح اساسنامه، بررسی آییننامههای انضباطی، اخلاق، نقل و انتقال بازیکنان و سایر آییننامههای اجرایی فدراسیون فوتبال و انطباق آنها با مقررات مرتبط را به عهده دارد».
توضیحات ارائه شده در خصوص تغییرات در این ماده اساسنامه، در تصاویر زیر که از اساسنامه فعلی و اساسنامه پیشنهادی گرفته شده، کاملا مشخص است:
اولین اتفاق صورت گرفته در تغییر این بند، حذف واژه حقوقی است تا نصیرزاده برای ریاست این کمیته مشکلی نداشته باشد. دومین مورد پرابهام، خط نکشیدن زیر مسئولیت کمیته مذکور است. در حالی که زیر تمامی اصلاحیهها باید خط کشیده میشد، اما زیر تغییرات مسئولیت کمیته حقوقی و تدوین مقررات خط کشیده نشده است. ضمن اینکه در اساسنامه جاری فدراسیون فوتبال آمده که کمیته حقوقی و تدوین مقررات باید مقررات را با قوانین ملی و بینالمللی انطباق بدهد. همانطور که وقتی بارها در مفهوم اساسنامه مشکلی به وجود آمده و برخی افراد اعلام کردهاند در هیچ کجای دنیا چنین قوانینی وجود ندارد، پاسخ داده شده که اساسنامه طبق قوانین فیفا نوشته شده و برخی قوانین هم مربوط به قوانین ملی است و فیفا این اجازه را داده که فدراسیون فوتبال براساس قوانین کشور برخی بندها را در اساسنامه داشته باشد.
به طور مثال یکی از این مسائل که در اساسنامه گنجانده شده عضویت وزیر ورزش و جوانان در مجمع فدراسیونهاست که این مسئله از قوانین ملی ما محسوب میشود و در اساسنامه فیفا وجود ندارد. حالا شاید با تغییر تیزهوشانه اختیارات رئیس کمیته حقوقی و تدوین مقررات که انطباق دادن مقررات با قوانین ملی و بینالمللی را در توضیحات حذف کرده، بتوان این برداشت را کرد که شاید در آینده برخی قوانین ملی از مقررات فوتبال و اساسنامه فدراسیون حذف شود و در صورتی که اساسنامه پیشنهادی تأیید شود، طبق قوانین کاری هم از دست کسی بر نخواهد آمد.
با نگاهی به اساسنامه پیشنهادی فدراسیون فوتبال که چند مورد از این دست ابهامات دارد، ما را یاد مخزنالاسرار نظامی گنجوی میاندازد: «هر دم از این باغ بری میرسد/ تازهتر از تازهتری میرسد».